A is voor afscheid, B is voor bonaire en C is voor culinaire hoogstandjes

2 januari 2016 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer, vol met nieuwe verhalen en vol van een heerlijke McFlurry!
Het is blogavond in het hele huis want ook Nienke zit naast mij driftig te schrijven. Dus ga er maar weer eens goed voor zitten, hier is hij weer; HET blog!

De afgelopen dagen waren weer zeer vruchtbaar voor het project. Ook deze week weer een aantal interviews af kunnen nemen bij zwangere tieners en hun mogen verblijden met onze babybox. Daarnaast hebben wij heel veel achter onze laptops gezeten om het een en ander te verwerken. Ja achter een laptop zitten in Curacao is echt the worst maar het moest gebeuren. Lappie (ja zo heet mijn laptop) heeft het dus heel zwaar gehad de afgelopen tijd maar hij houdt standvastig vol!
Afgelopen dinsdag hebben wij het laatste interview afgenomen aangaande alle betrokken organisaties rondom zwangere tieners. Dit was een interview met één van de vrijgevestigde vroedvrouwen op het eiland. Dit was een heel interessant gesprek. Naast het interview hebben Nienke en ik nog lang met haar gepraat over de verloskunde. Deze vrouw was echt een inspiratie voor ons als aanstormend verloskundigen. Qua project zijn wij dus echt in de afrondende fase. Dit is fijn maar aan de andere kant ook spannend want we moeten echt nog wel wat doen!

Gelukkig hadden we nog genoeg tijd om een tripje te maken naar één van de andere mooie eilanden. Het is nu zo dichtbij dat het te mooi is om daar niet gebruik van te maken. Dus donderdagochtend stonden wij om kwart voor zes ready to go op het vliegveld om te vertrekken naar Bonaire! Met ongeveer 25 andere passagiers vertrokken wij in een toch wel best klein vliegtuigje naar onze locatie. Na een vlucht van wel 15 minuten landen wij alweer op Bonaire Airport, wat nog vele malen kleiner was dan het vliegveld in Curacao. Op het vliegveld in de taxi gestapt en vertrokken naar ons nieuwe onderkomen. Zodra we het huisje binnen stapte werd ik al snel intens gelukkig! Het huis had alles er op en eraan; airco, TV, loungeset en het beste van allemaal een heerlijk zacht en fluffy bed!! Onze gastvrouw Sue was heel lief en maakte ons gelijk wegwijs op het eiland en al snel vertrokken we naar het nationale park van Bonaire; het Washington Slagbaai Park. En die reis moest natuurlijk wel in Bonaire-stijl gemaakt worden, dus met onze eigen truck maakte wij een road trip door Bonaire en het park. Het park was supercool en zo mooi! In totaal hebben we 5 uur door het park getoerd waarna we afsloten met een heerlijke duik waarbij ik echt vissen heb gezien die mij in één hap naar binnen konden slokken (lichtelijk overdreven..) De coolste papengaaivissen, koraalbomen en Dory-vissen. Was echt een bijzondere ervaring! 'S avonds zijn we op chic gegaan en hebben wij gedineerd bij Bistro Paris. Heerlijk genoten van mijn scampi met gnocchi, tarte tatin en niet te vergeten prosecco. Heerlijk geslapen in dat geweldige bed! De volgende dag was het niet al te best weer, maar we zijn gewoon op stap gegaan! We moeten toch optimaal genieten op Bonaire. 's ochtends hebben wij de Donkey Farm bezocht waar zo'n 600 ezels verblijven om daar van het leven te genieten. We hadden ons goed voorbereidt en kwamen met geschenken (wortels). Dit maakte ons immens populair bij de ezels, die hun hele koppen de auto instaken om deze wortels te bemachtigen. Het was hilarisch tot één van de ezels besloot om mijn vinger er af te bijten(wederom overdrijf ik een beetje). Toen was ik er al snel klaar mee. Vanuit de farm de rest van het zuidelijke eiland bekijken. Bonaire is qua natuur echt prachtig, dus ondanks het slechte weer heb ik hier zeker van genoten. 's avonds de lekkerste spareribs van het eiland gegeten bij een gezellig cafeetje waar we lekker meegeblerd hebben met de Top2000. Vanuit daar weer naar het vliegveld want we gingen alweer terug naar het oude vertrouwde Curacao. Dat waren echt de saaiste uren van mijn leven. Superschattig dat het vliegveld zo klein is, maar dat betekent ook geen winkeltjes, afleiding en KOFFIE! Als je dan ook nog vertraging hebt baal je helemaal! Ach, we hebben ons vermaakt en al thuis zijn we snel ons bedje ingedoken!

Naast Bonaire ook nog andere leuke en minder leuke dingen gedaan. Zo moest ik afscheid nemen van wat vrienden uit de gemeente die vertrokken naar Suriname! Dat was heel jammer, maar ze komen alweer bijna terug.. Verder nog heerlijk wat uren genoten van de zon op verschillende stranden. Gisteren heb ik mogen genieten van zo'n 6-7 uur film in de bioscoop van Curacao. Voor de gemeentes was er een leuk uitje geregeld dat we alleen in de bioscoop konden zijn terwijl er drie nieuwe bioscoopfilms alleen voor ons werden afgedraaid. Was echt heel gezellig en als het om films draait ben ik van de partij! Na ongeveer nog een uur in de parkeergarage vastgestaan te hebben was ik om 04.30 thuis. Vandaag lekker bij kunnen slapen op het strand, dat scheelt.

Komende week weer heel wat dingen om naar uit te kijken. Dinsdagavond komt familie Verrips het eiland onveilig maken. Daar heb ik heel veel zin in! En donderdag is al onze afsluitende netwerkborrel van het project! De tijd gaat zo snel, het is echt niet te geloven!

Nou, ik ga er een eind aan breien, morgen vroeg uit bed om op schildpaddenjacht te gaan! Ik kijk uit naar al jullie lieve reacties en ook weer bedankt voor al jullie lieve appjes, mailtjes en reacties!

Heel veel liefs en dikke dikke knuffels van mij!

1. Annouk Verrips:
    De foto's volgen....
  2. Lydia:
    2 januari 2016
    Lieve Annouk, weer erg leuk om al je belevenissen te lezen. Inderdaad lijken de vissen onder water altijd groter en sommige lijken dan wel heel erg scary groot!
    Ik was bij Saba n x aan t snorkelen met de kids en toen cirkelde er ook n vis om ons zo groot als Romano (ongev. 6jr). Hingen natuurlijk meteen 2 kids aan m'n armen. Moeilijk zwemmen dan

Heel veel plezier volgende week met de family! Xxx
  3. Jeanette:
    2 januari 2016
    He noukkie leuk om je verslag te lezen zeker omdat ik alles herken. Donkey farm is hilarisch. Nog uit de auto geweest. Bij a herenigd met je familie.
    Nog ff het project afmaken en dan vakantie vieren.
    Blijf nog wel ff schrijven de laatste weken.
    Dikke kus

PS Aruba is ook de moeite waard

4. Opie en Omi Wiel:
    2 januari 2016
    Mooi hoor al die belevenissen, en ja het is zeer snel gegaan.
    De A.A.S express komt er aan.
    Vanuit een regenachtig nederland nog heeeel veel sterkte met de
    afonding van jullie project en voor allen een gezegend en gezond 2016,
  5. Jacques:
    Annouk.
    Wat een mooie verhalen kun je ons laten lezen van je omzwervingen 'in the caribean'. Prachtig om te zien hoe jullie je vermaken maar ook fantastisch bezig zijn met jullie project. Het is inderdaad een hoop werk, zo'n stage, maar als het resultaat geslaagd is, kunnen al die uurtjes achter lappie gen probleem meer zijn.
    Geniet nog volop van de tijd op Curaçao met je familie en je vriendinnen.
    We zien elkaar ergens in februari wel weer.
    Groeten aan allen....
    Jacques, die maandag weer aan de slag moet...
  6. Inge:
    2 januari 2016
    Ha Anouk, ik volg je reisverhaal, jammer dat je niet mee kon naar Suriname. Ik hoorde dat je wel bij het uitzwaaiteam hoorde. . Jullie maken wel wat mee zo.
    Ik kreeg zelfs van de week een filmpje die voor jou bestemd was van Alice. Groetjes aan je familie.
    Hopelijk hebben ze net zo mooi weer als wij hadden.
  7. Rosa:
    3 januari 2016
    Klinkt heerlijk lieve An! Geniet met je familie en succes nog met het project
  8. Mary:
    3 januari 2016
    Vanochtend naar de zaal geweest, je moeder loopt te glimmen(als pas gepoetste schoenen) omdat ze naar jou gaat.
    Dat zijn van die momenten waarop je jaloers zou zijn.
    Heerlijk om je verhalen te lezen en mee te gaan in het diepe.
    Bedankt voor je lieve kaartje. Genieeeeeeeeeeeeeeeeet van al wat er nog komen gaat. Liefs Mary
  9. Sjaak en Coby:
    4 januari 2016
    Hey Annouk,
    Wat gaat de tijd snel hé!! Dinsdag gezellig met de rest van de familie deze mooie ervaringen delen voor een paar laatste weekjes!! Was weer een enerverende weekje voor je, we hebben er weer van genoten. P.s. heb je nog wat bn r's gespot hahaha!! Nog heel veel succes met de laatste loodjes van je project! En we zien weer uit naar volgende week! Dikke knuffel Sjaak en Coby